Огляд проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2018рік» та пропозиції в частині місцевих бюджетів

  1. У складі спеціального фонду державного бюджету створюється Державній дорожній фонд.

Джерелами формування цього фонду визначено:

  • акцизний податок з вироблених в Україні та ввезених на митну територію України пального і транспортних засобів (у 2018 р. – 50%, у 2019 р. – 75%,  з 2020 р. – 100%);
  • ввізне мито на нафтопродукти і транспортні засоби та шини до них (у 2018 р. – 50%, у 2019 р. – 75%, з 2020 р. – 100%);
  • плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні;
  • кошти спеціального фонду Державного бюджету України, отримані шляхом залучення державою кредитів (позик) від банків, іноземних держав і міжнародних фінансових організацій, на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування;
  • плату за проїзд платними автомобільними дорогами загального користування державного значення; інші надходження, передбачені Державним бюджетом України.

При цьому, 35% коштів фонду спрямовуватиметься на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах (у вигляді субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам) та виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування місцевого значення. Сума для місцевих бюджетів становить 11,4 млрд.грн.

  1. За рахунок коштів Державного бюджету України в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України, планується проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення. Це дозволить місцевим бюджетам, які самостійно не провели відповідну оцінку, отримати ріст надходжень земельного податку.
  1. На підтримку регіональної політики в рамках відповідної бюджетної програми Мінрегіону передбачені видатки спеціального фонду в сумі 449 500,0 тис. грн.

За іншою бюджетною програмою, яка впроваджується теж Мінрегіоном, на розвиток муніципальної інфраструктури передбачено надання кредитів за спеціальним фондом в сумі 250 000,0 тис. гривень.

  1. Разом з тим, у 2018 році продовжується практика порушення принципу субсидіарності. Так, з державного бюджету на обласні бюджети та бюджет м.Києва передано фінансування видатків на оплату послуг з підготовки фахівців у вищих навчальних закладах І–ІІ рівнів акредитації державної власності без компенсаторів з боку Держаного бюджету.(перелік закладів у додатку10 проекту закону).

 

  1. З 2018 року до місцевих бюджетів передаються видатки на надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг теж без компенсаторів з боку Державного бюджету.

 

  1. Як і у 2017 році, кошти освітньої субвенції спрямовуватимуться виключно на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів (далі – ЗНЗ) та на здобуття повної загальної середньої освіти учнями професійно-технічних навчальних закладів

 

  1. Ще одним порушенням бюджетного законодавства відзначився проект ЗУ «Про державний бюджет України на 2018 рік». Так, всупереч діючий нормі Бюджетного кодексу, викладеній у статті 1034, медична субвенція враховує лише видатки на надання вторинної, третинної та екстреної медичної допомоги населенню. Фінансування первинної медичної допомоги планується здійснювати через окрему бюджетну програму з державного бюджету.

Цей новий підхід щодо фінансування медичних послуг базується на ще не схвалених ВРУ законопроектах №6327 та №6604 і є грубим порушенням бюджетного законодавства.

При цьому, на розвиток системи охорони здоров’я у сільській місцевості у держбюджеті передбачено окрему програму у розмірі 1,0 млрд. грн. (Головний розпорядник коштів – Мінрегіон). Цей факт свідчить про відсутність комплексного підходу до фінансування галузі охорони здоров‘я.

  1. Разом з тим, керуючись вимогами частини четвертої статті 67 Бюджетного кодексу України, бюджети 25 об’єднаних територіальних громад, що створені у 2017 році згідно з Законом України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» та не відповідають перспективним планам формування територіальних громад, не включено до горизонтального вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів. Слід зазначити, що до уваги брались лише ті громади, вибори у яких вже пройшли на момент підготовки проекту Держаного бюджету. Громади, вибори у яких плануються на кінець року до розрахунку не брались. Цей факт слід обов‘язково врахувати при підготовці наступної ітерації документу.

 

  1. Інфраструктурна субвенція об’єднаним територіальним громадам передбачена в сумі 1,9 млрд. грн.

Щодо її розподілу пропонуємо наступне:

 

9.1. Відповідно до Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади надання державної підтримки об’єднаним громадам здійснюється протягом п’яти років після утворення.

Разом з тим, підтримка не повинна бути в однаковому розмірі всі п’ять років і логічно було визначити схему, за якою має надаватись дана субвенція.

Логічно, що у перший бюджетний рік об’єднані громади мають отримати максимальну допомогу, а у наступних роках державна допомога має поступово зменшуватись.

Пропонуємо наступну схему визначення субвенції для ОТГ:

У перший рік ОТГ отримує 100% об’єму субвенції визначеної відповідно до її площі та кількості сільського населення.

У другому році ця сума зменшується на 20%, у третьому – на 20% від попереднього (другого) року, у четвертому – зменшується ще на 20% від об’єму третього року, у п’ятому році об’єм субвенції зменшується ще на 20% у порівнянні до субвенції, яку ОТГ отримало на четвертому році існування.

 

Приклад:

 

2017 рік 2018 рік 2019 рік 2020 рік 2021 рік
 

100%

80%

до попереднього року

80%

до попереднього року

80%

до попереднього року

80%

до попереднього року

 

приклад розрахунку субвенції  для «N» громади

 

23 000 млн.грн. 23 000*80%

=18 400 млн.грн.

18 400*80%

=14 720 млн.грн.

14 720*80%

=11 776 млн.грн.

11 776*80%

=9 420

млн.грн

 

9.2. Для успішної реалізації реформи пріоритетом є підтримка перших ініціативних громад та прискорення темпу добровільного етапу створення спроможних громад. Отже, варто застосувати певну схему розрахунку державної допомоги із застосуванням понижуючих коефіцієнтів для тих хто зволікає із прийняттям рішення про об’єднання.

Так для громад, що об’єднались у 2016 році державна субвенція мала б становити 95% від обсягу субвенції, яку вони могли б отримати при об’єднанні у 2015 році.

Для громад, що об’єднались у 2017 році – 75% від обсягу субвенції, яку вони могли б отримати при об’єднанні у 2015 році.

Для громад, що об’єднались у 2018 році – 55% від обсягу субвенції, яку вони могли б отримати при об’єднанні у 2015 році.

Для громад, що об’єднались у 2019 році – 35% від обсягу субвенції, яку вони могли б отримати при об’єднанні у 2015 році.

Для громад, що об’єднались у 2019 році – 35% від обсягу субвенції, яку вони могли б отримати при об’єднанні у 2015 році.

 

Приклад:

 а)  розрахунку субвенції  для «N» громади, якщо об’єднання відбулось у 2016 році  –  23000 млн.грн * 95% = 21850 млн.грн. на 2017 рік

б) розрахунку субвенції  для «N» громади, якщо об’єднання відбулось у 2017 році –  23000 млн. грн. * 75% = 17250 млн.грн. на 2018 рік

в) розрахунку субвенції  для «N» громади, якщо об’єднання відбулось у 2018 році –  23000 млн. грн. * 55% = 12650 млн.грн. на 2019 рік

 

При розрахунку державної допомоги на наступні п’ять років застосовується схема пропорційного зменшення на 20% щорічно обсягу субвенції визначеного у перший рік об’єднання ( як у пункті 1).

 

  1. Державний фонд регіонального розвитку планується в сумі 8,1 млрд.грн., що становить 1% суми доходів загального фонду Державного бюджету на плановий рік. Така сума планового ДФРР вперше відповідає нормі зазначеній у частині першій статті 241 Бюджетного кодексу України. Тепер головне завдання для Мінфіну та інших учасників при прийнятті остаточного рішення, зберегти цей підхід, як до визначення обсягу фонду, джерел його наповнення, так і його цілісність. Не слід повторювати практику 2017 року, де кошти ДФРР було розділено на субвенції «з ручним розподілом».

Ніна Наталенко

29.09.2017р.