Представники органів місцевого самоврядування та місцевих неурядових організацій Одеської області успішно завершили Школу «Стимулювання процесів децентралізації»

Насиченим та продуктивним був перший день школи «Стимулювання процесів децентралізації»
11/09/2017
Decentralization, Regionalization, Consolidation? Some Reflections
21/09/2017

Представники органів місцевого самоврядування та місцевих неурядових організацій Одеської області успішно завершили Школу «Стимулювання процесів децентралізації»

В м. Одеса у період з 11 по 15 вересня проходила Школа «Стимулювання процесів децентралізації», організована Інститутом громадянського суспільства у співпраці з Програмою Ради Європи «Децентралізація і територіальна консолідація в Україні».

44 учасники-представники органів місцевого самоврядування та місцевих неурядових організацій Одеської області отримали новий досвід, знання та практичне розуміння щодо переваг об’єднання в спроможні територіальні громади та співробітництва між ними.

11 вересня з вітальним словом до учасників звернувся директор з питань науки та розвитку ІГС Анатолій Ткачук, який на початку свого виступу подякував Програмі Ради Європи «Децентралізація і територіальна консолідація в Україні» за підтримку в організації Школи та підкреслив, що робота Школи буде дуже енергійною оскільки програма заходу надзвичайно насичена.

«Коли ми говоримо про освіту, то це не просто знання, а це – знання, навички та вміння. Тому ми будемо говорити про знання під час теоретичної частини і намагатися перетворити знання в навички і вміння на практичних заняттях», – зазначив Анатолій Ткачук.

Далі експерт ІГС з питань комунікацій та соціального управління Зоя Гаркавенко організувала знайомство учасників Школи один з одним та поділ на малі робочі групи в цікавій ігровій формі. Говорили про правила публічного виступу, публічну персону, стилі виступу, бейджеву культуру. На практичному занятті учасники готували виступи (звернення) до різних цільових груп (мешканці села, депутати місцевої ради, релігійні групи, сільгоспвиробники, батьки та вчителі…) з аргументами та можливостями, які надають об’єднання у спроможні громади. Результати презентацій виявилися несподіваними, але дуже цікавими.

Директор з питань науки та розвитку ІГС Анатолій Ткачук розповів про зміст реформи на нинішньому етапі: особливості, ризики, можливості та виклики. Учасники отримали відповіді на поширенні питання – що означають «нові повноваження» і для чого вони потрібні; чи можна отримати нові повноваження, не об‘єднуючись; як відбувається процес добровільного об‘єднання.

«Пам’ятайте, що ваші сусіди уже рік чи два працюють в нових умовах і створюють нові можливості для свого прискореного зростання. Чим довше ви будете чекати, тим більшою, не на вашу користь буде різниця. При підготовці до нового об’єднання варто відразу вести мову про розвиток, і в процесі об’єднання шукати інтелектуалів для управління ОТГ, у тому числі кандидатів на виборні посади», – наголосив Анатолій Ткачук.

День завершився практичною роботою моделювання об’єднаних територіальних громад в чотирьох районах Одеської області, які ще не знайшли відображення у Перспективному плані. Учасники змоделювали та презентували Великобуялицьку ОТГ Лиманського району, Лиманську ОТГ Татарбунарського району, Городненську, Кулевчанську та Болградську ОТГ Болградського району, Саратську ОТГ Саратського району.

Під час другого дня Школи «Стимулювання процесів децентралізації влади» говорили про мобілізацію внутрішніх ресурсів громади для розвитку: соціальний капітал і потенційні активи громади.

«Внутрішні ресурси громади –це, передусім, люди. Точніше їх знання, навички та компетенції – як індивідуумів, так і як спільноти громадян. Довіра скріплює громаду і творить соціальний капітал. Молодь, літні люди, творчі особистості, громадські активісти – імпульси для розвитку», – відзначив Маркіян Дацишин, експерт ІГС.

Маркіян Дацишин розповів про 5 етапів роботи з внутрішніми ресурсами, а саме:

  • ІНВЕНТАРИЗАЦІЯ внутрішніх ресурсів – здібностей /можливостей осіб, об’єднань та інституцій
  • Розбудова ЗВ’ЯЗКІВ між особами, об’єднаннями та інституціями для вирішення ПРОБЛЕМ
  • Формування ПРЕДСТАВНИЦЬКОЇ команди для підготовки Стратегічного плану і проектів розвитку громади
  • Мобілізація внутрішніх ресурсів для цілей ЕКОНОМІЧНОГО розвитку
  • Залучення інструментів і ресурсів З-ЗА меж громади для реалізації Стратегії та Проектів розвитку.

Під час практичного заняття в малих групах учасники визначали карту внутрішніх ресурсів своїх громад.

Правильна комунікація – це ключ до формування і цементування локальної ідентичності громади і до успішного розвитку. Люди бояться змін, бо за останні десятиліття вони рідко коли призводили до позитивних результатів. Більшість тих, хто «проти», за влучним висловом одного з польових командирів реформи децентралізації, – або «недоінформовані», або «недомотивовані». В обох випадках – треба пояснювати і переконувати.

Про інструменти комунікації для розвитку громади розповідала Зоя Гаркавенко.

 

В умовах сучасного періоду органам місцевого самоврядування новостворених об’єднаних громад як ніколи важливо знати і розуміти природу місцевих фінансів, розбиратися в механізмі їх функціонування, уміти аналізувати ті процеси і явища, що пов’язані з формуванням, розподілом і використанням грошових фондів, бачити ті форми, методи і засоби, за допомогою яких можна найбільш повно використовувати місцеві фінанси як один з інструментів ефективного впливу на всі процеси соціально-економічного розвитку своєї громади.

Саме про це розповідала експерт з питань бюджетування та фінансів ІГС Ніна Наталенко під час третього дня Школи «Стимулювання процесів децентралізації влади».

Вивчення норм бюджетного законодавства, розуміння механізму їх дії, питань бюджетних повноважень, бюджетного контролю, відповідальності за порушення бюджетного законодавства тощо, стали гострою необхідністю не тільки для юристів, співробітників виконавчих органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а й для підприємців та громадян.

На практичних заняттях наші учасники вчилися формувати структуру управління об’єднаної територіальної громади.

Відповідно до норм Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (п. 3 ч. 1 ст. 26) місцеві ради утворюють виконавчий комітет ради, визначають його чисельність та персональний склад. Тому не слід чекати вказівок ні з району ні з області.

Не для всіх об’єднаних громад є необхідність створювати окремі управління освіти або культури із надання їм статусу юридичної особи. В інших випадках може виникати потреба у створені потужного земельного або юридичного управління, може виникнути потреба в утворені окремих підрозділів певних служб у віддалених від центру населених пунктах тощо.

Експерти Анатолій Ткачук та Маркіян Дацишин говорили про Стратегічне планування розвитку громади: що таке стратегія і як її готувати. Етапи робіт, формулювання бачення, стратегічні та операційні цілі.

Щоб більш предметно розуміти мету та завдання стратегічного планування у об’єднаній територіальній громаді, варто ознайомитись із загальними підходами до стратегічного планування в контексті збалансування інтересів держави, регіону та власне громад.

Планування стратегічного розвитку дозволяє громаді краще усвідомити цілі і завдання власного розвитку, краще зрозуміти власні конкурентні переваги, а також небезпеки та загрози, які можуть на неї очікувати, дозволяє ефективніше та економніше витрачати власні та зовнішні ресурси (фінансові, інфраструктурні, людські), дозволяє впровадити контроль за їх використанням, і, головне, – дозволяє відійти від способу «управління» методом «засипання ям».

Наші учасники готували SWOT-матрицю для стратегії своєї громади. Визначали сильні та слабкі сторони громади, можливості та загрози.

SWOT-матриця дозволяє виявити взаємозв’язки між «внутрішніми» (сильні та слабкі сторони) та «зовнішніми» (можливості та загрози) факторами, які мають стратегічне значення для громади.

Четвертий день у Школі «Стимулювання процесів децентралізації влади» був присвячений темі освіти:

🔹 Дошкільна освіта в ОТГ: заклади, форми здобуття, фінансування

🔹 Оптимізація мережі шкіл як умова підвищення якості освіти

🔹 Опорні школи

🔹 Організація системи управління освітою в ОТГ. Співпраця громад з питань надання освітніх послуг

🔹 Що нового несе Закон України “Про освіту”

Сергій Дятленко, заступник директора Департаменту середньої освіти МОН України, говорив про особливості освітньої діяльності в ОТГ, про форми організації методичної роботи ОТГ, про міфи та перекоси при оптимізації мережі шкіл. Обговорювали можливості технологічного профілю в школах.

Директор Кулевчанської ЗОШ Наталя Проданова розповіла про те, що учні 11 класу по закінченню школи будуть отримувати водійські права категорії С.

«За міфом про потенційне безробіття вчителів малокомплектних шкіл насправді ховається низька кваліфікація педпрацівників, які розуміють, що не потягнуть роботу у повноцінному класі», – зазначив Сергій Дятленко.

Учасники вчилися створювати орган управління освітою в ОТГ та здійснювали оптимізацію мережі освітніх закладів ОТГ.

Також говорили про залучення зовнішніх ресурсів для розвитку громади, міжнародну технічну допомогу.

«ЗОВНІШНІЙ ресурс №1 для розвитку громади – ІНФОРМАЦІЯ. Завдяки мережі Інтернет більшість інформації є у вільному доступі, але треба ВМІТИ ЗНАЙТИ І ПРОЧИТАТИ (передусім – англійською мовою). Для цього – залучаємо старшокласників та вчителів» – зазначив Маркіян Дацишин під час своєї презентації.

Учасники вчилися готувати проекти на ДФРР та бюджетну підтримку ЄС.

15 вересня Анатолій Ткачук розповів про місцеву ідентичність: символіка, промоція, залучення громадян до участі у місцевому самоврядуванні через механізми демократії участі.

«Загальновідомо, що перше враження – найсильніше. Знайомство з селом, містом або громадою часто починається з герба, встановленого перед в’їздом або розміщеного на сторінці в Інтернеті. Від того, наскільки цікаво і геральдично правильно створений герб, відповідно залежить перше враження від наших міст, сіл і громад.» – зазначив Анатолій Ткачук.

Далі кожна із шести груп презентували свої змодельовані громади та два розвиткові проекти, кожен виступ оцінювали самі ж учасники та слухали коментарі від Анатолія Ткачука.

За результатами навчання у Школі було проведено тестування учасників, з числа яких було відібрано 15 учасників для здійснення ознайомчої поїздки до Хмельницької області у період з 25 по 28 вересня 2017 року.

3 учасники для підготовки трьох інфраструктурних проектів, які можуть бути реалізовані за рахунок коштів Державного фонду регіонального розвитку або за рахунок коштів місцевого бюджету чи міжнародної технічної допомоги буде визначено за результатами поїздки в Хмельницьку область. Процес підготовки проектів буде здійснюватися під експертним супроводом Інституту громадянського суспільства.

Завершилася Школа «Стимулювання процесів децентралізації влади» врученням сертифікатів, які засвідчують успішне завершення навчання у Школі та отримання базових знань з питань формування об’єднаних територіальних громад та планування їх розвитку.

«Бажаємо успіхів та сподіваємося, що нові знання та вміння, здобуті під час серії теоретичних і практичних занять, сприятимуть зростанню впевненості і віри у те, що позитивні зміни у територіальних громадах є можливими вже сьогодні і завдяки саме вашій активній та небайдужій позиції відіграти роль у посиленні інституційної спроможності та розвитку вашої територіальної громади» – підсумував Анатолій Ткачук, звертаючись з прощальними словами до учасників Школи.