Слідкуйте за новинами

Про децентралізацію, федералізацію та малограмотних сепаратистів. 4 ч.

Дата: 16.05.2014


Як збираються децентралізувати владу в Україні.

Розмови про децентралізацію, які тривають в Україні уже багато років 1 квітня 2014 року отримали певне наповнення – урядом затверджено Концепцію реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні.

Ця концепція готувалась не один рік, робота над нею була розпочата задовго до нинішніх подій на Донбасі та ультиматумів Росії, відтак можна стверджувати, що це не коньюктурний документ.

За Концепцією в Україні має бути побудована проста та логічна система місцевого самоврядування, яка здатна забезпечити нормальне та комфортне життя українських громадян у містах та селах.

Суть перетворень у тому, що органи місцевого самоврядування різних рівнів – громади, району, області отримають повноваження, які найбільш ефективно виконувати саме на цьому рівні, під повноваження – необхідні ресурси, а також буде запроваджено відповідальність органів місцевого самоврядування перед виборцями за ефективність своєї діяльності, а перед державою за законність.

Максимум повноважень та ресурсів передаються на рівень громад.

Там обирають раду і голову громади – сільського, селищного, міського голову.

Голова за посадою головує на засіданнях ради та  керує її виконавчим органом.

Що таке громада у розумінні концепції?

Громада – це базова адміністративно-територіальна одиниця, первинний суб’єкт місцевого самоврядування, яка складатиметься як правило із декількох поселень з навколишніми територіями.

Найбільше реформа торкнеться сільських територій, адже саме сільські громади сьогодні є найменш забезпечені ресурсами і мають найменші можливості для реалізації своїх повноважень. Громада в сільських територіях  – це містечко та села навколо, такий собі невеликий нинішній район.

Фактично реформа місцевого самоврядування дасть змогу усім громадам мати ресурси аби визначені законом повноваження надавались на достатньому рівні, як у містах так і в селах.

На районному та обласному рівні почнуть діяти повноцінні органи місцевого самоврядування: районні та обласні ради отримають власні виконавчі органи.

Районні та обласні ради обирають відповідно голову ради і формують власні виконавчі органи.

Район та область – це проміжні рівні адміністративно-територіального устрою, на яких реалізуються ті повноваження, що не можуть бути реалізовані на рівні громади.

Основні повноваження органів місцевого самоврядування районного рівня – надання стаціонарної медичної допомоги, спеціалізованої середньої освіти (спортшколи, інтернати і таке інше).

Район – це місце розміщення органів державної виконавчої влади: місцеві державні адміністрації, інспекції – податкова, охорони природи, архітектурно-будівельна, тощо.

Основні повноваження обласного рівня, такі, які не можуть бути ефективно реалізовані на рівні громади та району. Передусім це регіональний розвиток, високоспеціалізована медична допомога, професійно-технічна освіта, культура та спорт. Також на цьому рівні вирішуватимуться питання внутрішньообласної інфраструктури  – шляхи, мости, магістральні газогони, водогони тощо.

Отже, принциповою відмінністю нової системи органів місцевого самоврядування від нині існуючої у тому, що тепер на всіх рівнях адміністративно-територіального устрою, у тому числі районному та обласному, будуть не тільки представницькі органи – ради, але й їх виконавчі органи, що дає змогу органам місцевого самоврядування не тільки приймати рішення, але й забезпечувати їх виконання.

Що станеться з місцевими державними адміністраціями?

Тепер про адміністрації, про які останнім часом кажуть, що вони будуть ліквідовані.  Ось уявіть, яка зараз ситуація в країні. В обласних державних адміністраціях працюють люди і героїчно тримають там цю ситуацію, а звідусіль лунають  твердження, що адміністрації ліквідують. Як ці люди почуватимуться? Але це так, запитання риторичне.

Насправді в концепції реформи не передбачено «ліквідації» адміністрацій.

Не можуть регіони бути позбавленими нагляду за дотриманням конституції та законів органами місцевого самоврядування, не може не бути координації різних територіальних органів виконавчої влади між собою, не може реалізовуватись єдина державна політика по всій території держави без державної влади в регіонах.

Навіть в федеральних державах у регіонах є державна виконавча влада. В залежності від країни таким державним органом в регіоні є  префект,  воєвода або урядовий комісар. Назви різні – суть одна. Це посадова особа, державний службовець високого рангу, у якої є апарат, але який діє від імені держави одноосібно, не колегіально. Тому не настільки важливо, як називаються ці персони – голови адміністрацій, воєводи чи префекти. Важливо, що вони здійснюють три важливі функції:

1) Забезпечують контроль за законністю діяльності органів місцевого самоврядування. Тобто, якщо орган місцевого самоврядування прийняв рішення за межами компетенції, голова адміністрації зупиняє це рішення, звертається до суду з позовом про його скасування. Якщо орган місцевого самоврядування приймає некомпетентні рішення, що призводять громаду до банкрутства чи становлять небезпеку життю чи здоров’ю громадян, рішення сепаратистського характеру тощо, він звертається до Президента з проханням розпустити такий орган і призначити тимчасового урядового уповноваженого.

2) Координують діяльність територіальних органів виконавчої влади податкової, архітектурно-будівельної, екологічної інспекції, міліції. Тобто, передаючи функції місцевому самоврядуванню, держава через інспекції слідкує за дотриманням норм та правил. Освіта є компетенція місцевого самоврядування, але якість цієї освіти має проконтролювати держава, і ось низка державних інспекцій координуються державним представником.

3) Третє велике повноваження – діяльність у випадку надзвичайного чи військового стану. В  цьому випадку система працює інакше – жорстка централізація і виконання всіх розпоряджень, в ці періоди голова адміністрації керує територією і несе за це повну відповідальність.

Отже, в районах та областях місцеві державні адміністрації уже не будуть виконувати функції виконавчого органу ради, що є алогічним для державного органу.

Державні адміністрації будуть значно меншими за штатом, не займатимуться не властивими функціями, але їхні повноваження є вкрай важливими для впровадження державної політики по всій Україні, збереження законності та територіальної цілісності держави.

На базі більшості підрозділів місцевих державних адміністрацій будуть створені  виконавчі органи обласних чи районних рад.  Обласні чи районні ради самостійно визначатимуть структуру своїх виконавчих органів.

От таку децентралізацію запланував провести Уряд відповідно до ухваленої Концепції – передача повноважень, ресурсів, відповідальності, від держави до органів місцевого самоврядування.

Перший акт Уряду відбувся, попереду велика робота по впровадженню реформи  в реальне життя.

Поділитися