Слідкуйте за новинами

Проект «Територіальна реформа – з людьми і для людей» (19.09.2005- 30.04.2007)

Дата: 31.01.2017

Проект «Територіальна реформа – з людьми і для людей» (19.09.2005- 30.04.2007)

Ідея створення спроможних територіальних громад виникла не три роки назад, а значно раніше. Після перемоги Помаранчевої революції у 2005 р. урядом України вперше за часи незалежності було зроблено спробу ініціювати проведення територіальної реформи. Після повного фіаско урядових ініціатив, за справу щодо просування ідеї необхідності проведення територіальної реформи шляхом укрупнення територіальних громад взялися громадські організації. Флагманом за цим напрямом як і раніше, виступав Інститут громадянського суспільства (далі – Інститут).

На фоні шаленої агітації противників реформ з метою кваліфікованого інформування людей про сутність територіальної реформи, а також залучення людей до обговорення цієї проблеми Інститутом з вересня 2005 р. по квітень 2007 р. було реалізовано широкомасштабний проект «Територіальна реформа – з людьми і для людей», який охопив 32 райони з семи областей (Волинська, Дніпропетровська, Миколаївська, Полтавська, Чернівецька, Харківська, Хмельницька) і АР Крим.

Реалізація проекту складалася із декількох компонентів:

  1. Просвітницько-інформаційний

За цим компонентом було підготовлено інформаційний ресурс, який враховував особливості кожної області і містив: інформацію про тодішні проблеми АТУ України та конкретної області і обраного у області району; про ідею та принципи проведення реформи АТУ відповідно до проекту Закону «Про територіальний устрій України»; про міжнародний досвід проведення подібних реформ у різних країнах Європи; про кінцеву мету реформи і наслідки її проведення для мешканців конкретного району, конкретної області та України в цілому. Цей ресурс було поширено в ЗМІ (у т.ч. в Інтернеті) та усіх публічних заходах в межах проекту.

  1. Залучення громадськості до діалогу з владою

За цим компонентом було проведено серію круглих столів (8 стартових обласних, 32 районних та 8 підсумкових обласних), до яких було залучено представників місцевої виконавчої влади, місцевого самоврядування, бізнес-асоціацій, громадськості, науковців, журналістів. Формат круглого столу виявився найбільш прийнятним для з’ясування позицій кожної із сторін з питання реформи АТУ, а також оцінки очікувань цих секторів від реформи. Ці заходи здійснювалися із залученням місцевих спеціалістів та відповідних ресурсів.

FotorCreated2

  1. Організаційно-тренінговий

Для забезпечення проведення широкомасштабної роз’яснювальної роботи в областях було сформовано команди, які стали місцевим просвітницьким та консультаційним ресурсом з питань територіальної реформи. Саме тому за цим компонентом було здійснено відбір кандидатів з областей, які після відповідного навчання стали провідниками змін, які в областях на регулярній основі надавали певні консультаційні послуги з питань територіальної реформи як організатори публічних заходів, публікацій у ЗМІ, консультантів місцевих органів влади.

FotorCreated

Для цього було організовано та проведено два тренінги для відібраних кандидатів з областей та напрацьовано сценарій використання набутих ними на тренінгу знань для подальшого використання у їхніх областях.

  1. Дослідницький

За цим компонентом було:

– підготовлено історичні довідки про розвиток адміністративно – територіального устрою кожної з семи областей та АР Крим, які було розміщено на сайті Інституту та партнерських організацій;

– вперше було розроблено типовий розширений паспорт сільської (селищної) ради та типовий паспорт району;

– вперше було проведено «паспортизацію» усіх без винятку сільських (селищних) рад, що входили до складу 32 пілотних районів та самих пілотних районів;

– вперше було підготовлено моделі адміністративно територіального устрою 32 пілотних районів силами незалежного експертного середовища. Результати проведених польових досліджень склали основу 8 аналітичних видань, які були розміщені на на сайті Інституту та партнерських організацій;

Текст у ПДФ

Текст у ПДФ

Текст у ПДФ

Текст у ПДФ

Текст у ПДФ

Текст у ПДФ

Текст у ПДФ

Текст у ПДФ

Текст у ПДФ

Текст у ПДФ

Текст у ПДФ

Текст у ПДФ

Текст у ПДФ

Текст у ПДФ

Текст у ПДФ

Текст у ПДФ

    • – були розроблені та видані наступні видання:

Analityka-1005-BТЕРИТОРІАЛЬНА РЕФОРМА ТА МІСЦЕВЕ САМОВРЯДУВАННЯ Аналітико-дослідницькі матеріали експертів Інституту громадянського суспільства в контексті зарубіжного досвіду. 

Pro-atu-New

Цікаве від Цікавого, або Як розуміє територіальну реформу селянин Панько Цікавий. 

ATU-Zv-G-G

Територіальна реформа: вчора, сьогодні, завтра

  • Соціологічний

Для визначення ефективності реалізованих заходів згідно проекту та з’ясування ступеню поінформованості громадян з питань реформування було проведено анкетування респондентів за спеціально розробленою анкетою майже 2000 осіб. Результати проведеного анкетування були враховані місцевими експертами під час розроблення проектів реформування територій пілотних районів.

Робота над проектом у районах різних українських областей, залучення до цього процесу місцевих спеціалістів, відкриті дискусії за участю місцевих депутатів, сільських голів, фахівців соціальних служб показали, що саме така спільна робота дає розуміння важливості реформи АТУ для вирішення багатьох місцевих проблем, зокрема економічного розвитку громад, отримання дітьми нормальної конкурентної освіти, забезпечення людей кваліфікованою невідкладною допомогою.