Слідкуйте за новинами

Деякі думки щодо перспективи розвитку Сатанова

Дата: 14.03.2016

Хто хоча б раз відвідав Сатанів, розуміє, що то є дійсно недооцінений ресурс розвитку цілого регіону. Правда цей ресурс не є простим для того, аби перетворитись у локомотив місцевого та регіонального розвитку.

Ця записка є спробою подивитись на перспективи та обмеження використання потенційних можливостей до зростання Сатанова та Сатанівської громади у найближчу та середньострокову перспективу.

Головні ресурси Сатанова:

завантаженняГоловні ресурси Сатанова пов’язані з тим, що дав нам Бог – мінеральна вода Збручанська, мальовнича природа Подільських Товтр,  а також тим, що створили наші далекі та не дуже пращурі – давні кургани, залишки фортифікаційних та культових споруд, міфи та легенди.

Ці ресурси були певним чином досліджені та описані при створенні соціально-економічного аналізу Хмельницької області ще в 2010 році і визначені важливими та перспективними ресурсами розвитку Хмельниччини, що зафіксовано у Стратегії розвитку області на період до 2020 року. Проте, ці ресурси сьогодні не є готовими для їх повноцінного включення у економічне зростання. Для їх повноцінної активації потрібна напружена та системна робота різних суб’єктів місцевого та регіонального розвитку.

Реклама:

Сатанів, як курорт, сьогодні не є розкрученим брендом в Україні, а тим паче у світі. Тому для залучення відпочиваючих на курорт в поточному році і на наступний середньостроковий період потрібно якомога швидше і якомога активніше розпочати діяльність з рекламування курорту.

Для цього варто об’єднати зусилля усіх суб’єктів, які працюють на курорті та керівників місцевої влади imagesСатанівської об’єднаної громади та Хмельницької області.

Тут варто усвідомити, що потрібна не просто реклама окремих санаторіїв чи готелів, потрібна реклама власне курорту.

Брендом є спочатку Трускавець, а вже потім Ріксос чи Світязь, а не навпаки. Точкою залучення клієнта є власне курорт, а не готель. Головними принадами курорту є мінеральна вода та мальовнича природа. Не так давно, коли інфраструктури для відпочинку тут майже не було, десятки сімей жили все літо в наметах біля Збруча і підігрівали сухим паливом воду для пиття.

Отже, вода і природа є ключем до успішності курорту і тому вони мають бути взяті за основу реклами і мають берегтися від наступу недобросовісних користувачів, як зіниця ока.

Агенція розвитку Сатанова:

Аби мати змогу створити умови для успішної реклами Сатанова варто організувати нову організацію з неприбутковим статусом – Агенцію розвитку Сатанова (назва умовна).

Така організація мала б складатися з декількох відомих в Сатанові та області людей, до яких є довіра підприємців, ЗМІ, органів місцевої влади і які можуть представляти інтереси курорту і громади на зовні.

Організація мала б в своєму статуті передбачати можливість займатися діяльністю, яка спрямовується на розвиток Сатанівської громади та курортної території, вона могла б виступити замовником розробки логотипу курорту, а також певної стратегії розвитку курорту на середньострокову перспективу. Фінансувати організацію могли б суб’єкти, які діють на курорті, прості громадяни через пожертви, а також міжнародні донорські організації, що працюють у сфері туризму і рекреації історичних пам’яток.

Статус курорту та конкуренція:

tt30cКурорт Сатанів дійсно курорт? Не зважаючи на те, що на Хмельниччині всі переконані, що Сатанів є курортом державного значення, насправді це не виглядає достовірно. Жодний перелік курортів, доступний в інтернеті не відносить Сатанів до курортів державного і навіть місцевого значення.

Зараз важливо розібратись із статусом території курортної зони. Як відомо, обласна влада в свій час не змогла поновити документи, які б підтвердили державний статус курорту Сатанів. Тому сьогодні ця територія не є курортом державного значення відтак в рекламі цієї території не можна посилатися на державний статус курорту.

Для реклами це погано, оскільки Сатанів сьогодні є на одному конкурентному полі в боротьбі за клієнта з трьома іншими курортами, які знаходяться досить недалеко від Сатанова та оперують на тому ж самому клієнтському ринку. Це Хмільник у Вінницькій області та Трускавець і Моршин у Львівській області. Малим, але також потенційним конкурентом Сатанова є Волочиськ, де є невеликий санаторій Райдуга, є свердловина з таким же типом води із добовим дебітом в понад 140 куб. метрів води на добу.

Основні клієнти цих курортів-конкурентів розміщені у великих містах, в першу чергу у Києві, тому вкрай важливо забезпечити інформаційну доступність Сатанова для цих клієнтів.

Сатанів знаходиться далі від Києва ніж Хмільник, але ближче ніж Моршин чи Трускавець. Проте Хмільник, ContentFileImages_761_bramaМоршин та Трускавець є значно більше розкрученими курортами ніж Сатанів.

Крім того великою проблемою Сатанова є відсутність залізниці до курорту. Найближча залізнична станція знаходиться у селищі Війтівці, до якого близько 30 кілометрів. Проте, на самій станції не зупиняються основні поїзди, які йдуть з Києва до Львова та до Трускавця, а покриття дороги від Війтовець до Сатанова є не найкращим.

Для гостей із далекого зарубіжжя доступність до курорту також ускладнена. Найближчі аеропорти, що приймають літаки з-за кордону – Львів(200 км), Чернівці(200 км), Київ(420 км).

Певною перевагою Сатанова є дійсно первозданна природа та близькість різноманітних історичних, природних пам’яток.

Першочергові заходи:

Отже, зараз слід розпочати активну роботу із просування курорту на ринку потенційних клієнтів. Це особливо актуально зараз, коли за рік в дію буде введено найбільший в області, а можливо і в Україні лікувально-оздоровчий комплекс у Сатанові. До цього часу слід зробити все, аби в поточному році наростити кількість відвідувачів в тих санаторіях, які зараз присутні тут, оскільки це найголовніша і найдешевша реклама для інших потенційних клієнтів. На мій погляд, першочерговими діями, які варто зробити уже сьогодні є такі:

  • провести аналіз вигоди та ризиків від надання статусу державного курорту Сатанів та здійснити необхідні кроки для отримання статусу курорту(державного чи місцевого);
  • створити громадську організацію, умовна назва – Агенція розвитку Сатанівської громади , яка б взяла на себе значну частину робіт з промоції Сатанова;
  • використати стратегію розвитку Хмельницької області для залучення коштів в ремонт доріг, які ведуть до Сатанова, особливо з боку Війтовець;
  • ініціювати обласною владою перед Міністерством інфраструктури України організацію зупинки у Війтівцях основних поїздів, які слідують за маршрутом Київ-Львів;
  • в робочу групу з розробки стратегії розвитку Сатанівської громади включити всіх власників чи управителів санаторіїв, які працюють на курорті Сатанів;
  • підібрати відповідну компанію чи окремих спеціалістів в галузі розробки брендів і доручити їй напрацювати бренд курорту Сатанів та способи його просування на внутрішньому і зовнішньому туристичному ринку;
  • розпочати планомірну системну рекламну кампанію у засобах масової інформації, а також в інтернеті щодо унікальних можливостей відпочинку у Сатанові, починаючи вже з цього року.

При цьому, слід зробити все для того, аби зупинити в межах курортних територій Сатанова недобросовісну конкуренцію, конфлікти між учасниками цього ринку та органами влади. Поширення інформації про такі конфлікти лише знижує привабливість Сатанова для потенційних відвідувачів та загалом його конкурентоспроможність.

Варто започаткувати на базі санаторіїв/готелів, які є в Сатанові та не надто завантажені у міжсезонний період проведення різноманітних заходів для різних категорій людей: семінари, тренінги, виставки, аби використати людський потенціал учасників для додаткової реклами.

І на останок. Зараз Інститут громадянського суспільства реалізовує в Хмельницькій області проект підтримки розвитку об’єднаних територіальних громад. Сатанівська громада є учасником цього проекту. Тут має розроблятись стратегія розвитку громади, схема планування території, тут проходять низка навчань для органів місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад.

Успішність цього проекту дасть величезний імпульс для поінформованості про Сатанів в Європі, адже проект підтримує Рада Європи, Європейський Союз, Швеція, Швейцарія, Німеччина. Інформація про результат проекту буде включена в інформаційні ресурси цих сторін і буде доступною для широкого кола споживачів по всій Європі.

А. Ткачук
13.03.16