Слідкуйте за новинами

Естонія. Робочі записки. Частина 2.

Дата: 17.09.2014

Міністерство внутрішніх справ.

Міністерство внутрішніх справ Естонії, як і у більшості країн старої Європи займається не поліцією, а купою питань внутрішньої політики, до яких належить і питання адміністративно-територіального устрою, місцевого самоврядування , а віднедавна і регіонального розвитку.

Розмова з директором департаменту з регіонального розвитку та місцевого самоврядування Вально Тометс.

Зустріч і обговорення стосувалось питанням участі держави у підтримці проектів співпраці між МС Естонії, об‘єднанням волостей, а також загальним  питанням співпраці між державою та місцевим самоврядуванням.

Система управління Естонії складається із національного та місцевого і проміжного рівнів урядування. Місцевий рівень – 215 МС(185 волостей, 30 міст), проміжний – 15 повітів( уєздів, районів – перекладають по-різному). На проміжному рівні є державні органи управління та добровільні союзи самоуправлінь. Власних органів МС на рівні повіту не має.  Виконавчу владу повіту здійснює староста, який призначається урядом.

У повіті до 20 волостей, правда є винятки. Два заселені острови – також мають статус повіту. Найменший повіт на острові Хіу має лише 4 волості.

На повітову  управу покладається кілька основних завдань: урівноважений та цілісний розвиток повіту; просторове  планування; нагляд за плануванням МС, нагляд за НПА та іншими актами МС.

Повітовий староста призначається Урядом терміном на 5 років. Фактично він,  в нашому розумінні, є таким собі головою РДА. Є цікава особливість у призначенні цієї особи. При призначенні старости, міністр представляє його повітовому союзу МС, який може висловити свою думку щодо кандидатури, але це не є правом вето. Повітовий староста дуже впливова особа.

З 1918 – до 1934 року в Естонії було два рівні МС на рівні волостей та повітів, проте з 1934 року рівень повітів втратив самоврядування і був перетворений на рівень виконавчої державної влади.

В час совєтського періоду було створено понад 600 сільрад. Нинішній територіальний устрій склався уже в часи незалежності.

В 1990-2 роках відбулось отримання статусу самоврядування волостями на основі рішенням Президії Верховної Ради Естонії.

Новий закон про МС було ухвалено в 1993 році., про адмінстративно-територіальний устрій в 1995 році, про об‘єднання одиниць МС в 2004 році.

В Естонії багато дебатів ведеться щодо необхідності радикальної реформи МС, але радикальні кроки не здійснюються.

Зараз в Естонії однорівнеме місцеве самоврядування – міста та волості. Більшість волостей таки неспроможні надавати усі, визначені законом послуги. І це не дивно, адже по кількості населення 112 МС мають населення до 2000 осіб, 60 – від 2тис до 5 тисяч.

Головні проблеми МС саме у малих волостях. У малому МС слабка кваліфікація працівників МС, відбувається прискорене зниження кількості населення, зростає кількість старого населення у периферійних волостях, що ще більше усугубляє ситуацію.

Як наслідок, більшість малих МС можуть виконувати лише невелику частину своїх функцій. Постійно зростає їх залежність від грошей з держбюджету. Це веде до того, що держава мусить централізувати частину послуг, наприклад – школи, громадський транспорт і т.п.

З метою реформи, яка б носила м‘який, добровільний характер було прийнято Закон про підтримку об‘єднання МС від 2004 року, який був пролонгований і після 2010 року. Закон передбачає надання об‘єднанню волостей певних бонусів, адже нове МС отримує одноразову виплату від 150 до 400 тисяч євро. Плюс об‘єднані МС отримують перевагу при фінансуванні з проектів ЄС.  До цього додається іще один бонус – якщо загальна дотація від Держбюджету для об‘єднаного МС менша ніж суми тих, що об‘єднались, виплати попередніх дотацій залишаються протягом ще 4 років.

Проте такі бонуси не сильно допомагали.  До 2005 року об‘єдналось лише 22 МС , на основі яких створили 8 нових МС. Тричі вносили зміни до закону, яким піднімали виплати, але це не вирішило питань про об‘єднання на якусь нову якість.

Кожен новий уряд пропонував свої якісь бонуси для стимулювання об‘єднання, але прискорення не наступало.

Міністерством останнім часом було сформовано новий план реформ 2012- 2014(лютий).  Уряду запропонували 6 варіантів реформи, але різні політичні сили підтримували різні варіанти реформ.

Ці варіанти такі: 1) нічого не міняємо; 2) –забезпечити обов‘язкове співробітництво МС через повітові союзи; 3) запровадити дворівневе місцеве самоврядування на рівні волостей та повітів; 4) повернутись до історичних МС, які були в старі часи на основі церковних приходів(це булоб 80-100 МСУ);  5) об‘єднати МС навколо центрів притяжіння- міст; 6) здійснити реформу на основі повітів.

Дебати знову так і не завершились ухваленням принципово нового рішення.

Більшість експертів та частина політиків схилялась якраз до об‘єднання МС навколо центрів тяжіння. Суть була в тому, що на рівні повітів визначаються з містами-центрами притяжіння куди народ тягнеться на роботу та послугами. До цього центру на авто не може бути більше 30 хвилин, центр тяжіння має мати не менше 1 тисячі осіб, а навколо цих центрів об‘єднується не менше 5 тисяч населення.

Міністерство створило методику моделювання і надало кошти союзам МС для виділення таких центрів притяжіння.(все дуже подібно до того, що зроблено в Україні)  До початку 2014 року було підготовлено проект закону про реорганізації системи місцевого самоврядування, який поки що залишається не ухваленим.

Зараз міністерству доручено знову готувати Концепцію реформи МС, яка має бути зроблена до 2015 року, має розвести повноваження між МС і виконавчою владою, а також яка має визначити зміну системи фінансування МС. До того часу вирішили продовжувати підтримку співробітництва між МС та підтримку добровільного об‘єднання волостей.

Зараз близько 40 МС почали переговори про об‘єднання, міністерство допомагає їм консультативно, юридично – підготовка договору про об‘єднання, структуру управління нового МС і т.п.

В основному об‘єднання відбувалось навколо міста. Місто та кілька волостей, це найкраща версія. Для керівників волостей, які втратили посаду надається право на 6 місяців отримувати зарплату, та 4 роки вони мають право бути керівниками структурних підрозділів в нових МС. Це суттєва мотивація.

Роль Уряду у об‘єднанні визначальна. Кожне об‘єднання МС затверджується Урядом. Без такого затвердження утворення нового об‘єднання не можливе. АТУ винятково компетенція Уряду, саме тому цим не займається парламент .

Ще одна важлива ремарка щодо контрольних функцій старости повіту.

Правові акти МС мають публікуватись в інтернеті, якщо його не має в інтернеті, акт не чинний. Акти МС перевіряє повітовий староста за власною ініціативою чи за скаргою людини і виносить подання щодо незаконності акту і пропонує ОМС внести зміни. Таке подання зупиняє дію акта. МС має звернутись в суд, коли воно не згодне з рішенням старости.

В Естонії значна частина населення позбавлена права голосу на національних виборах.

Проте на виборах у ОМС беруть участь ті, хто постійно проживає у волості чи місті, у тому числі ті, хто не громадянами Естонії, але мають вид на проживання. Тому є волості, де в керівництві є люди, що не мають права голосу на виборах до парламенту, але керують волостю.

От такі новели чи реалії естонського місцевого самоврядування можна почути від тих, хто безпосередньо опікується цими питаннями.

Ткачук А.Ф.

15 вересня 2014 року.