Слідкуйте за новинами

Кругли стіл«Децентралізація: проміжні результати реформи» 03.09.2014р

Дата: 04.09.2014

3 вересня 2014 року за ініціативою Фундації «Відкритий діалог» та «Реанімаційного пакету Реформ» у приміщенні «Укрінформ» відбувся круглий стіл на тему: «Децентралізація: проміжні результати реформи»
Питаннями до обговорення стали:
– Підбиття  проміжних підсумків реформи місцевого самоврядування за перше півріччя 2014 року;
– Основні здобутки та втрати проведення реформи;
– Подальші кроки діяльності, з урахуванням безпекової ситуації та передвиборчої кампанії.
До участі у дискусії були запрошені:
Марцін Свенцицький, голова українсько-польської робочої групи з децентралізації, радник віце-прем’єр міністра В. Гройсмана, депутат польського сейму;
Тимофій Міланов, топ-2 економічних мислителів за версією журналу Форбс, PhD з економіки університет Пітсбург;
Олександра Гаєвська, депутат міської ради м. Варшава (Польща);
Каспер Петрушевський, голова району Рембертов (Польща);
Анатолі Ткачук, директор з науки Інституту громадянського суспільства, радник віце-прем’єр міністра В. Гройсмана;
– Олександр Солонтай, Інститут політичної освіти;
Ганна Гопко, Реанімаційний пакет Реформ»;
Маркіян Желяк, мененжер українсько-польської робочої групи з децентралізації;
Юрій Вдовенко, консультант Міністерства регіонального розвитку, житлово-комунального господарства та будівництва України;
Наталя Шаповал, Київська школа економіки;
– експерти з питань децентралізації;
– представники місцевого самоврядування.
Під час роботи круглого столу пролунали тези, що заслуговують особливої уваги:
Ганна Гопко про загальну ситуацію з реалізацією реформ. Сказала, що вікно можливостей, яке відкрилось після революції використане не в повній мірі. Прийнято лише 11 законів у різних сферах, які не стали загальним каркасом реформ. Сьогодні кредит довіри до влади та громадянського суспільства практично вичерпано.  Погіршання економічного стану та війна на Сході напружують все суспільство. Тому зараз ми маємо наздогнати те, що ми втратили під час цього півроку.
Завдання експертного середовища створити умови аби всі гілки влади об’єднали зусилля для реформ.
Є декілька міністерств з якими працювали більш плідно, але загалом кредит довіри уже втрачено.
Тимофій Мілованов, Пітсбург.
Люди намагаються робити реформи зверху вниз через парламент і це або саботується, або гальмується. Я б вважав що слід повернути те, що відібрали за часів Януковича. Не обов’язково це робити через парламент, а через уряд, мінфін і т.п. Реформу з Києва не сприймають її будуть саботувати. Тому слід говорити та діяти на місцях. Хабарі не брали лише півтора місяці тепер знову беруть. Подолати корупцію це більш важливо ніж проводити реформу.
Міжнародна спільнота не дуже довіряє державним інститутам та державним експертам, не вірять що вони хочу щось змінювати. Вони хочуть допомогти але не знають як.
Аби показали що посадили багатьох за корупцію, що рівень корупції зменшився, то міжнародні організації більш активно б допомагали.
Анатолій Ткачук, презентував ситуацію щодо реформи місцевого самоврядування. Вказав на те, що лише в сфері децентралізації в Україні існує комплексна концепція реформи – Концепція реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Головна проблема тут у тому, що ухваливши Концепцію уряд не зміг напрацювати всі необхідні законопроекти та провести їх через парламент.
Олександр Солонтай, сказав таке: повзуча реформа місцевого самоврядування відбувається через повернення дрібних повноважень ОМС, відбувається реформа АТУ через виведення міст з районів і надання їм статусу міста обласного значення.  Він сказав, що бюджетна децентралізація запропонована Мінфіном є навпаки централізацією. Війна залишає нам шанс на децентралізацію. Ми за крок від формування муніципальної міліції на основі добровільних батальйонів територіальної оборони.
Олександра Гаєвська – депутат міськради Варшави. Польський досвід відрізняється від того, що відбувається в Україні. Три місяці тому тут відбувались живі дискусії щодо реформи але розуміння не було досить ясне. Найважливіше аби тут була політична воля, без цього не можна нічого нового впровадити. Саме так відбулось в Польщі. Нам не вдалось уникнути помилок, але рух був у правильному напрямі і ми досягли результатів.
Сергій Марченко, вперше ми бачимо зв’язку між міністром Гройсманом та Шлапаком у сфері децентралізації фінансів. Тут є позитивні речі про які ми раніше не мріяли. Ми маємо сьогодні законопроект про зміни до Бюджетного кодексу України в сфері децентралізації. Так це третій крок в реформі, як сказав Ткачук. Але ми хотіли зробити крок і зміни в бюджетуванні дуже позитивні. По-перше це стимул для створення спроможних громад. Якщо хочеш отримати реальні фінанси і прямий вихід на держбюджет – створюй спроможну громаду.
На жаль закон про об’єднання громад досі не прийнятий.
Є проблеми щодо визначення способів фінансування витрат на освіту та охорону здоров’я. Оскільки не визначено нормативи фінансування в цих сферах, вирішено віддати субвенції на МОН та МОЗ.
Цей проект передбачає вирівнювання бюджетів не по видатках, а по доходах по горизонталі, за рахунок більш розвинених громад.