Слідкуйте за новинами

Нагляд за законністю рішень місцевого самоврядування

Дата: 27.02.2018

Нагляд за законністю рішень місцевого самоврядування

26 лютого відбувся круглий стіл «Дотримання законності в діяльності органів місцевого самоврядування: актуальні питання законодавчого регулювання» за ініціативи Мінрегіону та Ради Європи.

Захід був присвячений обговоренню питань державного нагляду над актами органів місцевого самоврядування.

Участь у круглому столі взяли близько 50 осіб: представники органів місцевого самоврядування, їх асоціацій, Верховної Ради України, Адміністрації Президента, Секретаріату Кабінету Міністрів України, Мінрегіону, місцевих органів виконавчої влади та експертів.

Виступ на заході мав директор з науки і розвитку Інституту громадянського суспільства Анатолій Ткачук.

Тези з виступу

Правова система України кардинально відрізняється від європейської. У нас всі закони виконуються добровільно. За невиконання законів ніхто нікого не може покарати. Інституції, які мають виконувати закони чи слідкувати за їх виконанням, цього не роблять.

  1. Реформа по суті перейшла свій апогей і плавно рухається до завершення.

Коли ми починали реформу, ключова ідея була сформульована таким чином: повноваження – органи місцевого самоврядування мають отримати необхідні повноваження (такі повноваження вони отримали, і тепер ОМС мають повноваження, які часто є вищими, ніж в багатьох європейських країнах); ресурси (бюджетна децентралізація надала ресурси і тепер понад 15% ВВП перерозподіляється через місцеві бюджети); відповідальність – перед громадою та перед державою (от тут нічого не виконано).

  1. Два види відповідальності: за законність/вчасність та за ефективність. За законність – відповідальність наступає за наслідками нагляду, який забезпечується державою, за ефективність – відповідальність наступає на виборах. Нагляд – це передусім некаральна функція, а елемент захисту жителів громад, в тому числі, від своєї помилки на виборах та захист єдиного правового простору держави.

В Україні за 27 років незалежності так і не запроваджений нагляд за ОМС відповідно до Конституції України та Європейській хартії місцевого самоврядування.

Ми дуже ліберальні щодо формування єдиного правового простору.

В Європі тут все значно простіше.

Польща:

Закон про ґмінне самоврядування

Стаття 85.

  1. (56) Нагляд за ґмінною діяльністю здійснюється на основі критеріїв, визначених в законодавстві, та з врахуванням положень частини 2.
  2. У справах про делегування нагляд крім цього здійснюється на підставі критеріїв доцільності, ретельності та господарності.

Стаття 86.

Наглядовими органами є: Прем’єр-міністр та воєвода, а з бюджетних питань – регіональна рахункова палата.

Стаття 91.

  1. Рішення органу ґміни, яке суперечить закону, вважається недійсним. Про недійсність рішення в цілому чи окремої його частини заявляє наглядовий орган не пізніше 30 днів з дня вручення рішення в порядку, передбаченому у статті 90.
  2. Наглядовий орган, розпочинаючи провадження у справі визнання рішення недійсним, може призупинити його виконання.

Стаття 28.

  1. Якщо рада ґміни не зможе обрати правління в строк, передбачений частиною 1 статті 28, вона підлягає розпуску в силу закону.
  2. (27) До часу обрання правління новою радою ґміни Прем’єр-міністр за поданням Міністра внутрішніх справ і адміністрації призначає особу, яка виконує функції органів ґміни.

Данія:

50.а.-(1) Якщо місцева рада прийняла рішення, що суперечить закону, то регіональна державна адміністрація може його анулювати. Розглядаючи питання, регіональна державна адміністрація може тимчасово призупинити дію даного рішення.

50.b.(1) Якщо місцева рада не виконує дії, які від неї вимагаються за законом, то регіональна державна адміністрація може накласти штрафні санкції на членів місцевої ради, які допустили бездіяльність.

  1. Ключова проблема України сьогодні – це по суті руйнація інституцій, їх неймовірна слабкість, махновщина та анархія, яка і далі руйнує інституції. Блокування судів, місцевих рад, державних установ невеликими групами людей «в балаклавах». (Був у Закарпатті, група людей заблокувала місцеву раду у Тячеві і вимагала прийняття рішення про недовіру Президенту. Минулого року такі ж групи блокували сміттєзвалища у Львівській області аби туди не возили сміття зі Львова. В Забір’ї, група людей, спонсорованих місцевим бізнесменом закидала яйцями депутатів місцевої ради аби ті не проголосували за створення ОТГ).
  2. Слабкість інституцій стосується не тільки органів виконавчої влади, а й місцевого самоврядування. Місцеві ради втягуються у прийняття рішень поза своїми компетенціями: наприклад – рішення про визнання Росії агресором, потім рішення про перехід на договірні відносини з центральними органами влади; потім рішення про вимогу до Верховної Ради щодо ухвалення закону про імпічмент Президента; не здивуюсь, якщо перед виборами ми отримаємо ще низку політичних рішень, які валять державу.

Згадайте рішення прийняті в попередній період: міськрад в Криму – про заборону заходу в порти кораблів НАТО; Миколаївської облради – про заборону військових навчань на полігоні Широкий лан, Харківської обласної – про оголошення Харківської області вічно нейтральною територією, вільною від НАТО; Донецької міської та обласної – про російську мову. До чого це привело? Ми бачимо зараз щодня у зведеннях з війни.

Чим далі ми бавимось із запровадженням нагляду, тим складніше його буде запровадити взагалі. Коли Донецьке СБУ пікетували 20 осіб, проблему можна було вирішити, коли їх стало кілька тисяч – вирішення проблеми без застосування сили уже було неможливим.

  1. Найпроблемнішими сьогодні з точки зору єдності українського простору та єдиного застосування українського законодавства є обласні ради, які політизуються і намагаються брати на себе квазідержавні функції, а також ради районні, які втручаються у реалізацію державної політики у сфері децентралізації. Саме тут потрібно, в першу чергу, застосовувати елемент нагляду. Хто може це здійснювати? Над обласною радою це не може здійснювати ОДА, тому нагляд може здійснювати центральний орган виконавчої влади – Мінрегіон.

Над райрадами нагляд може здійснювати ОДА.

РДА зараз мають бути виключеними із системи нагляду на період завершення реформи і затвердження нового адміністративно-територіального устрою.

  1. Загалом у великих країнах Європи нагляд здійснюють регіональні органи виконавчої влади, які можуть бути «позапартійними державними чиновниками» як префекти у Франції, або політичними призначенцями – воєводи у Польщі. Тому приклади у світі є різними. Чи можна застосовувати європейські приклади? Можна, але виходячи із того, що наші інституції неймовірно слабкі.
  2. Тут багато говорилось про можливі зловживання від нагляду. Але є і зловживання у органів місцевого самоврядування. Якщо місцева рада не збирається, не ухвалює бюджет, не приймає рішення і веде до банкрутства громади – держава не може стояти збоку і спостерігати.
  3. Закон може мати різні функції: спрямовуючу, стимулюючу, обмежувальну, каральну.

Очікується, що консультації з зазначеного питання продовжаться.
Захід відбувся в рамках реалізації Програми «Децентралізація і територіальна консолідація в Україні».