Слідкуйте за новинами

Регіональна організація та міжмуніципальне співробітництво Словенії. Частина 2

Дата: 25.09.2019

Н. Рохова

Регіональна організація та міжмуніципальне співробітництво Словенії. Частина 2

Частина друга

Словенія – найбільш західна країна слов’янського світу, є невеликою державою Європейського Союзу. Після вступу до ЄС вона була поділена на умовні статистичні регіони, які не мають статусу адміністративних, але є важливим елементом в системі комплексного розвитку території за підтримки Євросоюзу. Вже сам цей поділ є цікавим для вивчення у Словенії. Також важливим є досвід співробітництва по горизонталі, особливо міських та сільських муніципалітетів.

Статистичні регіони.

Для Словенії є дуже важливим розділ на регіони. Він здійснюється державою разом з Європейською комісією.

«Було зроблено регіональний розподіл Словенії, розподіл на Захід і Схід. Словенія розділена на 12 статистичних регіони, але цей розподіл не має жодної сили, він є статистичним для отримання коштів від ЄС. Єдиний орган, який має силу – Агентство регіонального розвитку. Регіон, з якого я прийшов, має Агентство, яке забезпечує розвиток 18 муніципалітетів. Фінансуються Агентства за рахунок Європейських коштів»,- каже Боян Дек, представник секретаріату Міністерства навколишнього середовища та просторового планування.

12 статистичних регіонів Словенії

Держава розділена технічно на 12 розвиткових (статистичних) регіони. В кожному такому регіоні створено Агентства регіонального розвитку.

За останній рік було використано 30-40 млн. євро. Кожних 7 років Агентства розробляють Регіональну стратегію, яка працює «знизу-вверх». Для цього вони мають визначити певні тематичні сфери та те, що об’єднує муніципалітети регіону. Їм потрібно виявити території зі схожими потребами і разом із населенням визначити пріоритети розвитку. Для цього Агентство проводить зустрічі з населенням.

Вступ Словенії до Євросоюзу був дуже важливим етапом у її розвитку. Держава увійшла в ЄС з різнорівневим розвитком територій. І ЄС вимагав виправити цю ситуацію. Для цього у 2010 році словенці створили Інвестиційний директорат, який велику кількість коштів вклав в розвиток якості життя в регіонах Словенії. Було реалізовано 50 проєктів, направлених на вирішення проблем твердих побутових відходів, питної води, очищення стічних вод.

Співпраця великих та малих муніципалітетів.

Міжмуніципальне співробітництво дуже важлива складова успішного розвитку Словенії.

Із самого початку вступу до Євросоюзу остання дуже активно стимулювала та підтримувала міжмуніципальне співробітництво як механізм місцевого розвитку, який показав ефективність на теренах всієї Європи і не тільки.

У Словенії існують різні форми міжмуніципального співробітництва.

Інституційна співпраця застосовується малими муніципалітетами. З метою ефективного використання ресурсів, вони створюють спільні інститути та сервісні служби. Загальною практикою для всіх муніципалітетів країни є створення служб поліції, які обслуговують декілька муніципалітетів.

Ще один поширений приклад інституційної форми співробітництва є створення спільних комунальних підприємств. Ця форма, як правило, використовується при вирішенні проблем водопостачання, водовідведення та сміття. Наприклад, муніципалітет Кранів у співпраці із сусідніми муніципалітетами збудували очисні системи, залучивши 30 млн. євро коштів від ЄС. Для їх обслуговування вони створили спільне комунальне підприємство. Краневу, який має статус міського муніципалітету, належить 60% частки власності у комунальній службі, решта 40% належить іншим муніципалітетам. Спільне комунальне підприємство займається не тільки очисткою води, а й обслуговуванням паркінгів, має службу з надання траурних послуг.

Інша форма співпраці – створення спільного органу управління. Той же муніципалітет має в Краневі свою велику бібліотеку. Колись був торговий центр, а після реконструкції приміщення використовується як бібліотека. Інші муніципалітети теж мають свої бібліотеки. Для зменшення управлінських витрат вони уклали угоду з бібліотекою в Краневі на координацію і обслуговування.

За допомогою угод муніципалітети з різних статистичних регіонів можуть співпрацювати між собою. Так, 11 муніципалітетів, які відносяться до різних регіонів, спільно побудували дорогу для піших прогулянок. Ідея полягала в тому, щоб перенаправити потік туристів з популярних маршрутів до маловідомих.

Актуальними є проєкти міжмуніципального співробітництва з будівництва велосипедних доріг. Для цього розробляється спільний план, відповідно до якого кожен муніципалітет будує свою частину інфраструктури.

Багато спільних проєктів останнім часом із будівництва місць для паркування. За планом на таких автостоянках автомобілісти залишають свої транспортні засоби і пересідають на громадський транспорт.

Дуже цікава практика побудови спільних інформаційних центрів для кількох муніципалітетів. В муніципалітеті Баєді такий центр використовується для цілого регіону.

Перш ніж здійснити будь-який проєкт потрібно зробити велику кількість технічної документації. Один із важливих документів – оцінка впливу екології проєкту. Відповідність запланованої діяльності вимогам ЄС є дуже важливою.

В центрі усіх міжмуніципальних проєктів – потреби людей та збереження навколишнього середовища. Саме це словенці вважають секретом свого успіху.

Далі буде…

Матеріали підготовлені за результатами Міжнародної навчальної поїздки до Словенії «Управління інфраструктурою та  співпраця між містом і селом», яка була організована Програмою для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою», яка спільно фінансується Євросоюзом та його країнами – членами Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією.

Наталія Рохова, інформаційно-комунікаційний менеджер Проєкту «Партнерство міських та сільських громад як ефективний механізм місцевого економічного розвитку»