Слідкуйте за новинами

Про деякі проблеми об’єднаних територіальних громад на прикладі Хмельниччини

Дата: 20.11.2015

Минулого тижня представники «Інституту громадянського суспільства» мали декілька зустрічей в Хмельницькій області з головами, секретарями, бухгалтерами, юристами «нових» та «старих» рад, де обговорювали питання, які виникають в зв’язку з об‘єднанням громад.

Такі зустрічі відбулися в Летичівській, Меджибіжській та Новоушицькій об’єднаних територіальних громадах.

– Як правильно назвати нову раду та селищного голову?

Логічно вважати об’єднану територіальну громади новою адміністративно-територіальною одиницею й називати «громада». Приміром, Летичівська громада чи Новоушицька громада, які мають власні органи місцевого самоврядування – Летичівську раду громади чи Новоушицьку раду громади. На території яких розташовані селища та села, які зберігають свої назви, але вже не мають власних рад та голів. Відповідно голови громад мають називатися – голова Летичівської громади чи голова Новоушицької громади.

Однак ні в Конституції України, ні в Законі «Про місцеве самоврядування в Україні» не встановлено нової термінології щодо об’єднаних громад, там встановлено, що є сільський, селищний, міський голова та відповідні ради, тому не залишається нічого іншого, як користуватися старими поняттями для нових суб’єктів з врахуванням нововведень Закону «Про добровільне об’єднання територіальних громад». Тому нова рада, приміром для Летичіва, має називатися так – Летичівська селищна рада Летичівської об’єднаної територіальної громади. Цю назву можна дещо скоротити, а саме – Селищна рада Летичівської об’єднаної територіальної громади. Відповідно голова має називатися Селищний голова Летичівської об’єднаної територіальної громади.

– Яким шляхом відбувається перетворення ради адміністративного центру нової громади – ліквідації чи реорганізації?

В статті 8 пункті 7 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» встановлено: «Заходи щодо припинення в результаті ліквідації органів місцевого самоврядування територіальних громад, що об’єдналися, як юридичних осіб здійснює ліквідаційна комісія…». Таким чином, в усіх документах, пов’язаних з утворенням нової ради слід писати про ліквідацію «старих» рад.

– Які гарантії працівників, що звільняються в зв’язку з ліквідацією старих рад?

Голова та секретар старих рад перебувають на виборних посадах, тому на них розповсюджуються гарантії встановлені Законом України «Про статус депутатів місцевих рад», стаття 33, пункт 2:

«2. Депутату місцевої ради, який працював у раді на постійній основі, після закінчення таких повноважень надається попередня робота (посада), а за її відсутності – інша рівноцінна робота (посада) на тому самому або, за згодою депутата, на іншому підприємстві, в установі, організації.

У разі неможливості надання відповідної роботи (посади) на період працевлаштування за колишнім депутатом місцевої ради зберігається, але не більше шести місяців, середня заробітна плата, яку він одержував на виборній посаді у раді, що виплачується з відповідного місцевого бюджету».

На решту найманих працівників апаратів рад, їх виконавчих органів та комунальних підприємств розповсюджуються загальні норми «Кодексу законів України про працю». Принагідно зазначимо, що нова рада має переглянути структуру комунальних підприємств, які створені радами громад, що об‘єднались і вирішити необхідність їх ліквідації чи реорганізації.

– Якими фінансовими ресурсами володіє новоутворена рада об’єднаної громади?

Відповідно до статті 8 пункті 7 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад»

«4. Органи місцевого самоврядування об’єднаної територіальної громади є правонаступниками активів і пасивів (зобов’язань) органів місцевого самоврядування територіальних громад, що об’єдналися».

Саме з цих ресурсів мають фінансуватися працівники новоутвореної ради, її органів та працівники старих рад, що звільняються в зв’язку з ліквідацією рад на період до 31 грудня 2015 року.

– Хто є розпорядником коштів новоутвореної об’єднаної територіальної громади?

Розпорядниками коштів територіальних громад, що об’єдналися, були голови місцевих громад. Оскільки ради та посади голів цих громад ліквідовано, а правонаступниками органів місцевого самоврядування територіальних громад, що об’єдналися, є новоутворена рада, то розпорядником їх коштів має бути голова об’єднаної територіальної громади.

Новоутворена рада своїм рішенням має, по-перше, зафіксувати факт ліквідації рад територіальних громад, що об’єдналися та посад голів цих громад та, по-друге, надати голові об’єднаної громади право розпорядження коштами громад, що об’єдналися. В іншому випадку ніхто не матиме права розпорядження ними.

– Коли можна проводити державну реєстрацію об’єднаної громади та її ради?

Державна реєстрація ради об’єднаної громади проводиться відповідно до закону «Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб». Для реєстрації відповідно до пункту 3 статті 8 цього закону подаються установчі документи. Для реєстрації ради об’єднаної громади подається заповнена картка та рішення ТВК про визнання повноважень понад 2/3 депутатів місцевої ради.

Державна реєстрація ради об’єднаної громади є необхідним кроком, оскільки до проходження процедури державної реєстрації (отримання печатки, фіксація підпису в банку тощо) голова громади не матиме права розпоряджатися коштами, відповідно не зможе забезпечити нормальну роботу органів нової об’єднаної громади та виконання бюджетів громад, що об’єдналися до кінця фінансового року.

– Як і коли відбувається передача матеріальних цінностей, активів та пасивів якими володіла ліквідована рада?

Матеріальні цінності, що перебувають у володінні (на балансі) ліквідованої ради відповідно до встановлених процедур де – юре стають власністю об’єднаної громади в той самий день, коли набуває повноважень рада об’єднаної громади, а ради громад, що об’єдналися, припиняють свої повноваження, себто – в день проведення першого пленарного засідання новообраної ради об’єднаної громади.

Перевірка активів та пасивів громад, що об’єдналися, здійснюється далі Ліквідаційною комісією, а прийняття у комунальну власність майна цих громад відбувається після ухвалення відповідного рішення радою об’єднаної громади.

– Хто має очолювати Ліквідаційну комісію?

Законодавство не встановлює хто має очолювати Ліквідаційну комісію, тому це встановлює своїм рішенням рада об’єднаної громади. Це може бути голова об’єднаної громади або інша особа.

– Хто виконує обов’язки старости в територіальних громадах, що об’єдналися до їх обрання на виборах?

Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (стаття 51, ч. 4, п. 3) «У селах, селищах, в яких знаходилися органи місцевого самоврядування територіальних громад, що об’єдналися, обов’язки старости до обрання на перших виборах старости виконує особа, яка здійснювала повноваження сільського, селищного голови відповідної територіальної громади до об’єднання».

Для реалізації цього положення новоутворена рада має на першій сесії ухвалити рішення, яким призначити осіб, що будуть виконувати обов’язки старост до їх обрання.

– Що робити, якщо колишній сільський чи селищний голова йде на пенсію чи відмовляється з інших причин виконувати обов’язки старости?

В цьому випадку в складі виконкому ради об’єднаної громади може бути визначено особу, яка виконуватиме повноваження необхідні для забезпечення потреб місцевого населення, які відповідають повноваженням старости, у тому числі на вчинення певних нотаріальних дій .

Олександр Сергієнко,

Поділитися