Слідкуйте за новинами

Про результати та виклики децентралізації в Україні говорили у «Польському Давосі»

Дата: 06.09.2019

Про результати та виклики децентралізації в Україні говорили у «Польському Давосі»

У польському місті Криниця-Здруй упродовж 3-5 вересня відбувався 29-й щорічний Економічний форум, який часто називають «польським Давосом».

І це не випадково, адже цьогоріч понад 4,5 тисячі гостей з 60 країн світу – експертів, політиків, бізнесменів і громадських діячів проводять тут близько 250 дискусійних панелей на загальну тему: «Європа завтрашнього дня. Сильна, але яка саме?».

На Форумі функціонує павільйон «Український дім». Тут на дискусійних панелях наші та зарубіжні економісти, політики та експерти спілкувалися про прикордонне співробітництво, про реформи в Україні, загрозу з боку Росії, гібридну війну, з якою зіткнувся світ, про стратегічне партнерство Польщі та України.

4 вересня Анатолій Ткачук, директор з питань науки і розвитку Інституту громадянського суспільства, розповів присутнім про результати та виклики децентралізації в Україні за період 2014-2019 рр.

«Сьогодні українська децентралізація – яскравий приклад успішності.., проте тут варто пам’ятати як, в яких умовах і при якому зовнішньому впливу ми готували та здійснювали децентралізацію. Станом на початок 2014 року в Україні так і не склався єдиний загальноукраїнський простір – культурний, освітній, інформаційний… Формально унітарна та централізована держава була насправді глибоко регіоналізованою. Намагання Януковича та його оточення остаточно завести Україну під протекторат Росії, привело до Революції Гідності, кривавим подіям на Майдані, а далі… почалась війна, яка триває і досі!», – нагадав Анатолій Ткачук.

Україна розпочинала реформи 2014 року в умовах сильного економічного виснаження, втрати Криму та розгортання жорсткого військового протистояння на Донбасі. Все це неминуче відобразилось на змісті, темпах та можливості фінансування реформ.

Незважаючи на всі складності та виклики, реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади і реформа державної регіональної політики в Україні відбуваються і дають позитивні результати.

Чого ми досягли за 2014-2018 роки?

  • Україна створила проект своєї унікальної реформи та стала її реалізовувати на добровільній основі.
  • Українці повірили у можливість реформи і активно включились у її проведення.
  • Утворені об’єднані громади показали успішність урядування.
  • За 4 роки в територіях сформувався новий прошарок сучасних управлінців.

Зараз в децентралізованій, динамічній Україні проживає 70% населення та 40% території. Українські ОТГ будують дитсадочки, ремонтують школи, займаються безпекою, просувають оригінальні місцеві продукти. Децентралізація лікує патерналізм, відкриває можливості для саморозвитку.

Країна готова до завершення першого етапу децентралізації. 23 перспективні плани формування територій громад областей затверджено Урядом. 1356 ОТГ у перспективних планах об’єднують 9702 територіальні громади.

Протягом 2018 року надходження власних доходів до загального фонду місцевих бюджетів України (доходи без урахування міжбюджетних трансфертів) склали 234,1 млрд грн, що на 41,4 млрд грн або на 21,5% більше, у порівнянні з 2017 роком.

З початку фінансової децентралізації доходи місцевих бюджетів стрімко зростають: якщо у 2014 році їх обсяг становив 68,6 млрд грн, то за п’ять років, очікується, що зростуть майже в 4 рази та за підсумками 2019 року складатимуть 267 млрд грн.

У 41,5 рази в 2019 році порівняно з 2014 зросла державна підтримка місцевого та регіонального розвитку.

Українські ОТГ отримали майже 1,5 млн га земель сільськогосподарського призначення, такого немає ніде в Європі. Це великий ресурс, але ключовим питанням є те як вони ним скористаються.

Проблеми, які накопичились і мають бути вирішеними

Децентралізація:

  1. Паралельне існування децентралізованої та ієрархічної частин в Україні веде до зростання асиметрії розвитку між цими частинами, провокує ручний режим використання бюджету для балансування мереж у не децентралізованій Україні.
  2. Руйнування районного рівня, а відтак втрата по факту повноважень райрад та РДА таких районів, веде до протистояння між органами влади у районі та ОТГ.
  3. Відсутність права громад на просторове планування всієї території, стимулює хаотичну забудову, не ефективне витрачання земель, у тому числі переданих земель с/г призначення.
  4. Відсутність нагляду над рішеннями ОМС з боку держави призводить до ухвалення актів поза їх компетенцією, зокрема таких, що несуть загрозу територіальній цілісності держави.

Регіональний розвиток:

  1. Сформована впродовж 2015-17 років система планування та фінансування регіонального розвитку по суті зруйнована в 2018-19 роках.
  2. Змінена редакція статті 24-1 БКУ дала можливість витрачати кошти ДФРР у ручному режимі.
  3. Наявність у комісіях з відбору проектів понад 50% народних депутатів України, вплив на комісії голів ОДА нівелювали конкурсний відбір проектів на фінансування.
  4. Наявність субвенції на соціально-економічний розвиток окремих територій, яка розподіляється поза правилами, конкурсами… демотивує ОМС готувати проекти розвитку, стимулює використання лобізму депутатів.
  5. Відсутність фінансування стратегічних державних цілей регіонального розвитку не дозволяє формувати Згуртованість України.

Що робити? Завдання на короткострокову перспективу. До середини 2020 р.

Створити умови для завершення першого етапу децентралізації

  1. Затвердити адміністративно-територіальні одиниці у кожному регіоні через ухвалення відповідних законів.

Моделювання рівня громад та районів для кожної області проведено, карти розроблені, переліки АТО по кожному району кожної області створено.

  1. Ухвалити Закон «Про засади адміністративно-територіального устрою України».

Законопроект готовий, є висновок комітету Верховної Ради України 8-го скликання. Законопроект потребує нового розгляду.

  1. Ухвалити закон «Про внесення змін до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»» в частині запровадження просторового планування усієї території громади.

Проект є, ухвалений в першому читанні Верховною Радою України 8-го скликання, підготовлений до другого читання, не розглянутий.

  1. Переглянути систему місцевих виборів (провести політичні дискусії).
  2. Місцеві вибори (перші чи чергові) 2020 року мають пройти на новій територіальній основі.
  3. Ухвалити нову редакцію законів: «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про місцеві державні адміністрації».
  4. Внести зміни до кодексу законів про адміністративні правопорушення в частині розширення повноважень ОМС щодо штрафів за правопорушення скоєні за межами населених пунктів.

Законопроекти підготовлені, потребують обговорення, реєстрації та розгляду.

Регіональний розвиток

  1. Ухвалити нову редакцію статті 24-1 БКУ в частині регулювання ДФРР: збільшення розміру до 1,5% доходів бюджету; вилучення норм щодо квотування коштів фонду та участі народних депутатів у комісіях.
  2. Ухвалити пакет законопроектів, що гармонізують між собою закони «Про стимулювання розвитку регіонів», «Про засади державної регіональної політики», та низку дотичних законів – ПКУ, МКУ, Закон «Про державну допомогу».

Законопроекти підготовлені, пройшли погодження попереднім урядом.

«Усі необхідні законопроекти для завершення першого етапу децентралізації підготовлені на хорошому рівні. Є більшість у ВРУ. Потрібна воля до змін і Україна в 2020 році зможе отримати логічну та ефективну систему АТУ із спроможним місцевим самоврядуванням та ефективними інструментами регіонального розвитку. Головне не втратити шанс», – наголосив Анатолій Ткачук.