Слідкуйте за новинами

Словенія. Країна, що змогла! Записки за результатами поїздки. Частина 1.

Дата: 20.09.2019

Н. Рохова

Словенія. Країна, що змогла! Записки за результатами поїздки. Частина 1.

Частина 1. Успішна країна, що дбає за сільські території

Час невмолимо летить залишаючи за собою спогади та враження. Уже в недалеке минуле відійшла міжнародна навчальна поїздка до Словенії, яку організувала Програма «U-LEAD з Європою».

Це була чудова нагода побачити, почути, відчути чим живе і як торує свій шлях до успіху наша красуня-сусідка Словенія.

Від самого початку ми попали в атмосферу дружелюбності, відкритості та щирості. Словени, які отримали свою незалежність майже одночасно з Україною, готові поділитися всім, що надбали за роки незалежності. Словенія перша із країн соцтабору блискавично вступила в ЄС і є дуже успішною в ньому. Присутність в європейському співтоваристві відкрила нові можливості для країни – це і навчання, і отримання досвіду, і фінансова допомога. Сьогодні Словенія – країна, яка нагадує маленький едем, створений для тихого, спокійного і комфортного життя.

А тепер про враження, корисні для нас та нашої децентралізаційної реформи.

Центр Європейських Перспектив, Замок Яблє, перший день навчальної поїздки.

Центр Європейських Перспектив – це Словенська урядова організація, що функціонує з 2006 року за ініціативою та під патронатом Міністерства закордонних справ Словенії.

В цей день нас вітали Катя Гершак – директор ЦЕП, Андрій Врчон – адміністративний директор ЦЕП. Ділилися досвідом та напрацюваннями на рівні держави Берта Мрак – очільниця сектору Міністерства закордонних справ Словенії, Аліна Перкліч – представник Міністерства сільського господарства, харчування та лісового господарства, Боян Дек – представник Управління інфраструктурою в Словенії Міністерства охорони навколишнього середовища та просторового планування та інші.

Тут ми отримали ключову інформацію про країну та її устрій, тут ми зрозуміли, що країна, яка має мотивацію і бажання до змін, зможе це зробити досить швидко і розумно.

Словенія невеличка країна, яка займає біля 20 тис. кв. км, кількість населення 2,08 млн. жителів. Вона поділена на 212 муніципалітетів, з яких тільки 11 муніципалітетів мають статус міських. Крім цього, існує формальний поділ на 12 статистичних регіони. Словенія вважається сільською країною, адже 80% території країни – це сільська частина. Біля 1 300 000 осіб проживає в сільській місцевості, лише 700 000 складає міське населення. Схожа ситуація є в Ірландії, де 60 % населення проживає в сільській місцевості. В країні лише два великих міста: столиця Любляна, де проживає біля 300 тисяч населення (за Європейськими мірками – це справжнє місто) та Молібор з кількістю населення біля 100 тисяч осіб.

Для Словенії специфічним є те, що люди живуть у сільській місцевості, а працюють у місті. Понад 80-90 тисяч людей доїздять на роботу в Любляни і з великим задоволенням повертаються назад. Їм подобається жити в сільській місцевості, бо якість життя у селі є високою. Чому? Тому що немає великої різниці між містом і селом. Різниця внутрішнього валового продукту міської та сільської території мінімальна. До того ж словенці великі любителі проводити час на природі, подорожуючи велосипедами чи пішки.

В Словенії існує два рівні: національний і місцевий. Регіон потрібен тільки для розподілу Європейських коштів і не більше. Муніципальний рівень визначений конституцією. Є окремий закон про функціонування муніципалітетів. Муніципалітети отримують від держави загальну дотацію, яка визначається із розрахунку 573,50 Євро на 1 жителя, плюс кошти, що залежать від протяжності доріг. В місцевий бюджет іде 40% податку на заробітну плату, від оподаткування підприємств муніципалітети не отримують нічого.

До місцевих відноситься податок на гральний бізнес та туристичний збір. В Любляні туристичний збір за ніч становить 2 Євро. 80% бюджету муніципалітету іде на забезпечення соціальних питань. ЄС своїми приписами зобов’язує щонайменше 3% виділяти на місцевий розвиток. Інфраструктура є або державною, або общини. Велике підприємство також може мати свою інфраструктуру, свої очисні споруди.

Хоча Словенія і є відносно молодою країною та новою в ЄС, проте вона має чим похвалитися.

На національному рівні прийнята Програма розвитку сільської території, для реалізації якої виділено 1 млрд. 100 тисяч Євро. Програма включає 14 різних заходів – від сфери освіти до консультацій, заходи щодо інвестицій, охорони навколишнього природного середовища і т.д. Виділено 2 основних напрямки роботи: робота з молодими фермерами та робота з лідерами.

У Словенії з самого початку впроваджено підхід залучення громад до розвитку. До своїх переваг вони відносять постійний діалог з населенням, а тому місцеве населення має великий вплив на розвиток своєї території.

Якщо повернутися до моменту отримання незалежності, то можна виділити кілька етапів поступу.

З 1991 по 1996 була запроваджена Програма комплексного розвитку сільського населення. Ця програма включала проєкти, які були зосереджені та направлені на окремі муніципалітети. Тож протягом 5 років реалізовувалися окремі проєкти в окремих муніципалітетах. На той час муніципалітети отримали певні знання як готувати проєкти та як їх виконувати. За цей період було реалізовано біля 300 проєктів. В процесі їх виконання словенці прийшли до висновку, що вони занадто індивідуальні та відчули потребу в об’єднанні. Так в 1996 році було прийнято рішення, яким передбачалася участь в проєкті як мінімум трьох муніципалітетів. Діяльність охопила більшу територію і це дало інший ефект.

Проєкти стосувалися двох напрямків: розвитку інфраструктури та відновлення центрів громад.

20% – це були проєкти з відновлення доріг у 76 муніципалітетах. Не дивлячись на вимогу щодо кількості учасників проєкти все ще залишалися локальними і все ще не відповідали Програмі «Лідер» та Програмі «Знизу-вверх», яка була розроблена за сприянням ЄС.

У наступному періоді 2003-2007 роки, після вступу в ЄС, нарешті було втілено Програму розвитку сільської місцевості, програму «Лідер».

Програма розвитку сільської місцевості передбачала кілька напрямків розвитку, а саме:

– збільшення конкурентоспроможності територій;

– запровадження природно-захисних функцій;

– підвищення якості життя в сільській місцевості та розвиток туристичної спроможності.

Для реалізації Програми було створено 33 діючі робочі групи. Вся територія Словенії покрита такими групами. Одна місцева діюча група включає від 5 до 8 муніципалітетів. Засновниками є три сектори: господарський, приватний та публічний. Вони діють на підставі трьохсторонньої угоди, де прописано їх завдання та цілі. На національному рівні розроблені приписи, на основі яких створюються такі партнерства. Для забезпечення комплексного розвитку кожна діюча група мала розробити Стратегію місцевого розвитку. Ці групи отримували кошти лише з фондів розвитку сільського господарства Європейського Союзу. За цей період було використано 32 млн. євро.

2014-2020 рр. – запроваджено підхід, в основі якого лежить ініціатива місцевої громади.

Що є важливим? Місцева стратегія має включати в себе партнерство на місцевому рівні та охоплювати 4 сфери: робочі місця, основні послуги, захист і збереження природного середовища, захист жінок та людей похилого віку (вразливі групи).

Це були єдині побажання держави при розробці стратегій. Ці важливі документи повинні відповідати вимогам переходу від потреб муніципалітетів до конкретних результатів виконання. Завдяки такому підходу місцеві групи мали певні уяви, як розвивати території. Кожна така група отримувала відразу 20 тисяч євро для своїх потреб: покриття заробітної плати, залучення місцевого населення до участі в місцевих проєктах. Решта коштів отримувалася поетапно на підставі відповідних документів. Аргументовано в середньому кожна така група отримувала від 2 до 2,5 млн. євро для оплати роботи груп, розробки та реалізації проєктів. Основне завдання місцевих груп – напрацьовувати проєкти. Фінансування відбувається з 3-х різних фондів. З Фонду риболовства може бути профінансовано від 80 до 100% суми проєкту. Фонд регіонального розвитку надає фінансування до 80% суми проєкту. Є ще Фонд сільського господарства, який самостійно оголошує тендери і обирає переможців.

Процес вибору проєктів держава передала діючим групам. На національному рівні прийнятий документ, де визначено критерії, яким має відповідати проєкт. Важливо в реалізації проєктів, щоб вони завершувалися протягом 3-х років та відбувалися повсюдно на територіях громад місцевих груп.

Великий наголос робиться на співпраці місцевих діючих груп як у самій Словенії, так і за межами. На цілі співпраці всі три фонди виділяють 10 млн. євро. Сфери, в яких проходить співпраця має велике значення для регіону.

Програма розвитку сільської місцевості – це програма, яка розроблена та втілюється за кошти, які визначає Європейська комісія. Всередині держава самостійно розподіляє кошти. Основний критерій отримання коштів – наявність Стратегії.

Далі буде!

Матеріали підготовлені за результатами Міжнародної навчальної поїздки до Словенії «Управління інфраструктурою та  співпраця між містом і селом», яка була організована Програмою для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою», яка спільно фінансується Євросоюзом та його країнами – членами Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією.

Наталія Рохова, інформаційно-комунікаційний менеджер Проєкту «Партнерство міських та сільських громад як ефективний механізм місцевого економічного розвитку»