Слідкуйте за новинами

Ідеї та пропозиції щодо врегулювання мовної ситуації в Україні з метою підвищення згуртованості українського суспільства

Дата: 22.02.2021

Ідеї та пропозиції щодо врегулювання мовної ситуації в Україні з метою підвищення згуртованості українського суспільства

За результатами публічного (онлайн) мозкового штурму на тему «Мова та згуртованість суспільства» 15 лютого 2021, ГО Інститут громадянського суспільства)

  • Єдина державна пропагандистська кампанія просування мовної державної політики (бажано запобігати стигматизуючих назв типу «українізація», «відновлення прав україномовних» і т.д.)
  • Державна підтримка існування національно-культурних закладів та початкової освіти національною мовою.
  • Державна програма підтримки добровільного вивчення української мови неукраїномовними громадянами
  • Різнопланові фестивалі, які сприяють порозумінню, плекання діалектів поряд з літературною мовою.
  • Законодавча заборона штучно розганяти страхи та образи на ґрунті мови на ефірах
  • Мовний мораторій в політичному дискурсі на десять років
  • Матеріальне стимулювання за використання української мови в обслуговуванні
  • Податкові пільги для культурного продукту, який твориться українською мовою.
  • Якомога менше потрібно апелювати до поняття «рідної мови». Замість цього «мова вибору»
  • Доплата 5-10% вчителям, які викладають саме українською мовою в регіонах національних меншин.
  • Переходити на російську для зручності старшого покоління; це не вимагає офіційного прийняття і вже фактично робиться
  • Інструкції (до ліків, наприклад) російською мовою; до техніки й так далі
  • Якісний український культурний продукт усіма мовами нашої території
  • Запровадити День російської мови, День угорської мови, День польської і так далі
  • Змінити риторику – російська мова це не мова агресора
  • Молодіжні обміни всередині країни між різними регіонами
  • Дитячі обміни між регіонами – поїздки на свята та канікули
  • Дитячі обміни між регіонами – діти живуть по місяцю в іншій родині в іншому регіоні
  • Трансформування концепції викладан я в школі української історії. Непотрібно зайвого фактажу, давати дітям якісь базові, цікаві речі.
  • Державна програма ознайомлення зі столицею (як в Сполучених Штатах Америки). Дітей через цю державну програму з різних регіонів возять в столицю і знайомлять з парламентом, бібліотеками, національними галереями.
  • В шкільній програмі – залучення дітей до того, щоби дізнатися про свою громаду, цю землю 50 років тому, 100 років тому
  • Нова концепція дубляжу та субтитрування кінопродукту та її державна підтримка
  • Нова концепція перекладів з української та а українську та її державна підтримка
  • Шкільні дебати на важливі теми, зокрема, мовні. Підтримка їх в медіа.
  • Якби наприклад, якийсь телеканал на сьогоднішній день запропонував таку програму для учнів і провів такі дебати між різними школами
  • Мовні ігри на телебаченні (як, наприклад, на каналі ВВС-2. Там збираються люди, які грають у слова, кожна людина отримує 12 навмання вибраних літер. Хто з присутніх складе найдовше у словнику англійське слово та/той виграє)
  • Навчання державних службовців, представників громадянського суспільства, активістів місцевих громад за концепцією Ненасильницького спілкування (ННС)
  • Замість мовного закону – пільга 1-2% для ФОПів
  • Проект-инициатива по выслеживанию и разоблачению ботов в сетях, которые разпаливают конфликт по языку
  • Мораторій на мовне питання в політичній боротьбі на 10 років
  • Екологічні проекти на декілька різномовних регіонів. Наприклад, очистка рік
  • Натренувати команду двомовних конфликто-гасильників, які будуть входить в запеклі конфлікти в мережі і будуть гасить їх
  • Призначити столиці різних мов України. Не обов’зково обласні центри.
  • Російська мова – одна з мов українського народа – не як юридичний, а як культурний феномен
  • Державна програма допомоги у відновленні інформації щодо родинних коренів (генеалогічного древа)

Відеозапис публічного (онлайн) мозкового штурму

Сітонограма першої та другої частини заходу.

Захід організовано Інститутом громадянського суспільства в рамках проекту «Діалоги про згуртованість» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження»